Keanehan dan keunikan yang ada di dunia

18 Oktober 2009

KISAH CINTA YANG IRONIS, MALAYSIA DAN INDONESIA


 Warga Malaysia

Warga Indonesia dikenali sebagai ‘Bangsa Indonesia’, Tapi warga Malaysia dikenali bersuku-suku Contohnya seperti; orang Melayu, orang Jawa, orang Minang, orang Cina, orang Dayak  dan sebagainya. Sebenarnya bangsa Malaysia tidak pernah wujud hingga ke hari ini, Maka ayat ‘Bangsa Malaysia’ dilihat sangat asing bagi sesiapa warga Malaysia.  Seperti juga di Singapore, tidak ada istilah ‘Bangsa Singapura’. Memang banyak juga negara lain di dunia tidak menggunakan prinsip ‘Bangsa’.

Saya jelaskan hal ini untuk menjawab pertanyaan seorang blogger Indonesia, mungkin juga ada teman-teman yang kurang jelas tentang hal ini. Namun bagi warga Indonesia yang biasa di Malaysia pasti sudah tahu.

Prinsip ini adalah bersesuaian dengan undang-undang yang digunakan, falsafah hidup masyarakat dan sejarah pembentukan Malaysia. Sebab itu di Malaysia, kalau urusan orang Melayu masyarakat lain tidak ikut campur, kalau itu urusan orang Jawa maka Masyarakat lain diam saja,  begitu juga sebaliknya. Meskipun pemerintah dan Raja Malaysia adalah orang Melayu, mereka tetap memberi ruang kepada setiap suku untuk berbincang sendiri permasalahan mereka tanpa diganggu oleh suku lain. Undang-undang yang tegas telah mengawasi hak setiap suku agar tidak diganggu sesiapa.

Komentar dari Teman-Teman
Di Malaysia mengancam atau melancarkan perang terhadap sesuatu pihak boleh membawa hukuman mati mengikut undang-undang negara. Demonstrasi jalanan sudah cukup membawa ke penjara, sebab itu aksi dan ancaman ‘bendera’ dianggap serius oleh banyak pihak.
Setelah membaca beberapa komentar dari teman blogger tentang judul “ANCAMAN PERANG BUKAN MEWAKILI SIKAP MASYARAKAT INDONESIA”, saya rasa tertarik untuk mengupas isu ini berdasarkan fakta, sejarah dan undang-undang. Saya juga temui  komentar dari warga Indonesia yang sangat menarik berdasarkan fakta dan sejarah.  Membaca komentar dari Bintang-Narondang, Alkatro dan Nbi@1523, saya seperti disentuh angin damai yang segar. Mereka ini membahas isu tersebut dengan nada  yang damai sambil mendukung fakta dan logika. Menarik sekali...


Ada juga komentator lain yang bersetuju persamaan asal-usul dalam rumpun ini, tapi tetap tidak bersetuju persamaan budaya atau kesenian. Alasan mereka tidak mahu budaya itu jatuh ke tangan Malaysia . Bukankah aneh bunyinya, kerana cuma mereka yang asal Indonesia yang pertahankan budaya itu di Malaysia. Tidak mungkin Orang Melayu, Orang Jawa atau Orang Minang di Malaysia akan mengubah budaya asal mereka, hanya kerana takut dikatakan “klaim” atau kerana tidak mahu dilabel sebagai ‘pencuri budaya’ oleh pihak tertentu di Indonesia yang punya cita-cita politik.

Seperti kata seorang warga Malaysia  asal Jawa Tengah, yang sudah 25 tahun mendapat taraf warga Malaysia. Dia melontarkan pandangan sinis, “Apakah mereka itu sudah lakukan sepertimana Malaysia menghargai budaya, Apakah itu orang Jawa untuk mengatakan saya mencuri budaya Jawa?”…
tenang wak, tenangggg….…

Wayang Kulit Dan Budaya Asal Indonesia
Di Malaysia, masyarakat asal Indonesia memang tetap hidup dengan budaya itu sejak beberapa generasi, malah sudah ratusan tahun. Sejarah juga telah menjelaskan merekalah yang menemui dan membuka Tanah Melayu. Bukanlah ironis jika anak muda hari ini pada tahun 2009  mengatakan Wayang Kulit sudah jatuh ke tangan Malaysia, Sedangkan sudah ratusan tahun Wayang kulit di negeri Kelantan Malaysia.

Berdasarkan Sejarah, Masyarakat Melayu Kelantan adalah penduduk terawal sekali di Tanah Melayu. Kasihan juga orang melayu … sudah ratusan tahun hidup dengan wayang kulit tiba-tiba tahun 2009 bergelar “pencuri wayang kulit”. Sabar Pakcik….. sabar! Bukan orang lain Pakcik, orang kite yang kecek gitu…

Belum lagi kita bercerita tentang Masyarakat Minang di Negeri Sembilan Malaysia, yang sudah ratusan tahun terkenal dengan adat pepatih dan kebudayaan Minang. Pasti tak terhitung berapa banyak budaya Minang yang mereka ‘klaim’, sebab mereka adalah orang Minang.  Semoga Tok Minang di Nagori bersabor…. Sabor Tok, sabar suborrr….

Setelah ratusan tahun, entah berapa keturunan sudah lahir di Tanah Melayu ini. tiba-tiba tahun 2009 mereka dicaci dan difitnah sebagai pencuri. Sememangnya banyak lagi fitnah dan cacian  keatas warga Malaysia yang asal Indonesia kerana mewarisi budaya mereka. Tulisan saya sebelum ini tentang warga Malaysia bukan berasal dari Amerika atau Eropa seharusnya mampu menjawab persoalan kebudayaan dan kesenian juga. Sesungguhnya ‘majority’ warga Malaysia berasal dari Indonesia, apalagi dalam proses akomodasi pasca merdeka yang turut membawa guru-guru dari Indonesia, yang akhirnya menjadi warganegara Malaysia.  Maka tidak mengejutkan lagu ‘Rasa Sayang’ dinyanyikan di sekolah-sekolah Malaysia sejak merdeka.

Sipadan Dan Ligitan
Saya menganggap isu ini aneh dan sinikal, mungkin di Dunia cuma Malaysia dan Indonesia yang ada masalah yang bernada ironis. Saya bangga dengan sejarah hubungan baik Soeharto dan Dr Mahathir, sebab itu mereka pernah mengatakan, keputusan membawa isu Sipadan ke ICJ (Mahkamah Keadilan Antarabangsa) bertujuan agar tidak membebankan generasi akan datang. Kerana perebutan Sipadan telah terjadi sejak 1930, tapi antara Indonesia, Filipina dan Brunei.

Atas dasar hubungan mesra dua pemimpin ini dan percanggahan prinsip dalam dokumentasi British dan Belanda. Maka keputusan ke mahkamah ICJ dibuat pada 1996, seterusnya difailkan pada 1998. Akhirnya Sipadan menjadi milik Malaysia atas keputusan Mahkamah ICJ di The Hague Belanda pada 17 Dec.2002. Tapi nampaknya kebijaksanaan dua pemimpin ini tidak dilihat dengan betul oleh banyak pihak, dan keputusan Mahkamah ICJ telah jadikan permainan politik pihak tertentu dengan mengatakan Sipadan sudah dicuri atau dengan istilah ‘dicaplok’ oleh Malaysia. Siapakah dalam dunia ini percaya pulau bisa dicuri?  cuma segelintir warga Indonesia yang tahu jawabannya, Ini yang saya katakan aneh dan ironis…

Sebenarnya Malaysia dan Singapore juga telah membawa isu Batu Putih ke ICJ, dan keputusan ICJ telah memihak kepada Singapore. Tapi tidak timbul ‘tuduhan mencuri’ kerana sama-sama menghormati keputusan undang-undang. Begitu juga isu perbatasan Malaysia dan Brunei, masih ada yang belum beres cuma kedua-dua pihak senang pada undang-undang.
Alangkah senang kalau kita percaya pada undang-undang, tidak perlu berteriak di jalanan dengan segala slogan provokasi. Mengapa isu Ambalat tidak dibawa ke Mahkamah? Mungkin menyadari kita bukanlah rumpun yang percaya pada undang-undang. Kita rasa sangat pahit untuk menerima undang-undang, tapi senang sekali saling mencaci…

Slogan Ganyang Malaysia
Sewaktu pemerintahan Soekarno slogan ‘GANYANG MALAYSIA’ dihangatkan kerana mahu Malaysia bersama dalam Indonesia Raya. Fakta Sejarah juga menjelaskan adanya ‘Ambition’ yang sangat besar antara dua pemimpin Malaysia dan Indonesia pada waktu itu. Konfrontasi tersebut bukan kerana persamaan budaya atau kesenian, tapi kerana hal yang lebih besar dan melibatkan PBB. Soekarno mahu menyerang Malaysia bukan disebabkan adanya kebudayaan Indonesia di Malaysia seperti batik, tarian dan seumpamanya.

Konfrontasi tersebut turut melibatkan banyak pihak dan banyak cita-cita, rasanya tidak perlu saya bahaskan disini. Cuma kita harus faham bahawa slogan ‘GANYANG MALAYSIA’ bukan kerana hal remeh dan sudah selesai seperti yang diadu domba pada hari ini.

Lagu Terang Bulan dan Negaraku
Pada tahun 1957, pemerintah Indonesia sangat menghargai lagu Terang Bulan dijadikan lagu kebangsaan Malaya dengan nama ‘Negaraku’. Pihak RRI dan Pemerintah Indonesia telah menyatakan penghargaannya atas penerimaan lagu tersebut sebagai lagu kebangsaan Malaya (Malaysia belum wujud) pada hari kemerdekaan Malaya 31 August 1957. “Pada waktu itu pihak Pemerintah Indonesia juga telah melarang lagu tersebut diputar, dimainkan atau diperdengarkan melodinya pada setiap kejadian biasa” sebagai menghormati Malaya yang baru merdeka. Data ini boleh dikaji dalam beberapa media Indonesia dan buku sejarah Indonesia.

 Tapi pada 2009, para blogger, media dan ahli politik telah mengatakan lagu itu telah dicuri. Caci-mencaci antara dua pihak, saling mencari kelemahan dan keburukan… blogger Malaysia dan blogger Indonesia berperang di dunia maya. Yang mencaci adalah orang melayu dan yang dicaci juga orang melayu… dan pastinya orang Islam. Ironisnya semua persoalan ini timbul pada tahun 2009, atau lebih tepat menjelang PEMILU di Indonesia.

KEDAMAIAN BUKAN HANYA SATU SLOGAN
Bicara soal kedamaian adalah sesuatu yang sangat mudah, meneriakkan slogan kedamaian juga sangat romantis. Tapi jelas sekali kita belum mampu menjiwai arti  kedamaian, mungkin kerana rumpun ini terlalu banyak slogan perjuangan sebab itu urusan kedamaian sekadar basa-basi. Rumpun melayu Islam ternyata mudah diprovokasi, meskipun kebenaran tampak lebih jelas. Saya tidak mahu mengkritik yang lain, tapi saya mengkritik mereka yang seagama dengan saya. Karna kita ada tanggungjawab untuk menjaga imej Islam berdasarkan tingkahlaku kita. Setidaknya kita harus mulakan hubungan baik secara peribadi sesama kita, dan campakkan hal yang meresahkan.

Banyak isu antara Malaysia dan Indonesia yang sudah selesai melalui proses undang-undang atau melalui diplomasi bilateral, tapi dianggap belum beres oleh kelompok tertentu, Maka kelompok yang tidak peka mungkin mencicip saja hidangan itu tanpa melihat isinya. Seperti juga membaca, mereka cuma membaca judul dan terus berlalu sambil membayangkan saja isi artikel tersebut, inilah kelemahan dan punca mengapa kita mudah saja diprovokasi. Tidak peka dan tidak membaca adalah punca utama, akhirnya kedamaian hanya tinggal slogan saja. Dunia hari ini membuka ruang sebesarnya untuk kita membaca dan mencari sumber atau data, bukan untuk menjadikan kita pengikut arus yang sering hanyut.

Sesungguhnya hubungan Malaysia dan Indonesia amat signifikan dari berbagai aspek kebersamaan budaya, aspirasi dan sejarah. Tidak pernah dua negara ini bersengketa kerana perbedaan, semuanya kerana persamaan atau cita-cita ingin bersama. Malaysia dan Indonesia tidak akan menikah tapi akan terus berselingkuh. Kadang-kadang sangat romantis, kadang-kadang sangat ironis. Itulah kisah cinta…

Masalah peribadi antara warga tidak wajar menjadi isu negara, penyelesaian sesuatu isu juga harus specific agar tidak berkembang dalam kelompok yang lebih besar. Sebarang kritikan juga harus specific dan berdasarkan fakta, bukan mengikut saja apa yang didengar. Demonstrasi bukanlah satu budaya atau cara yang betul, sebaiknya undang-undang diterima sebagai wahana penyelesaian masalah. Semua element ini sangat penting dalam melestarikan hubungan ‘cinta’ Malaysia dan Indonesia. karna selama ini perkara yang menjadi isu atau isu yang terjadi banyak sekali bercanggah dengan fakta sebenar. Mungkin orang melayu ada jawabannya..??? Semoga kita semua dapat belajar dari situasi yang meresahkan ini.

**Buat sesiapa yang tidak tahu bahasa ini,saya perkenalkan inilah ‘bahasa melayu’ yang dibawa oleh orang Palembang dan Riau ke Tanah Melayu (sekarang Malaysia) sekitar lebih 500 tahun yang lalu.

sumber : klik


Tags

10 fakta unik 12-12-2012 17 + 5 fakta unik 6 fakta unik 7 fakta unik 8 fakta unik 9 fakta unik adegan ranjang ajaib akhir zaman alien alien di bumi aljabar linear all about cinta aneh anime antivirus artis barat artis china artis dalam negri artis dunia artis hot artis india artis jepang artis lucu artis pendatang baru award babi aneh banci banten Belajar PHP bencong berita berita dewasa berita indonesia berita terbaru berita unik bertta bintang film porno bintang porno jepang blog tutorial bocah unik boneka terseram buaya panjang 12 m C++ cantik cari uang mudah cewek cantik cewek facebook cewek nekat cewek panggilan cewek rusia Cheerleader Contact curhat dapat uang 10 - 15 juta perbulan. desa terapung desain unik dewasa djarum black competition f facebook fb cewek cantik fenomena alam film film indonesia finalis miss indonesia 2013 foto artis foto HOT foto lucu foto panas foto unik ga gadis gadis cantik gambar artis lokal gambar artis luar gambar berbahaya gambar HOT gambar lucu gambar sexy gambar unik game game indonesia game seru hack handphone terbaru hewan aneh hewan berbahaya hewan unik honey moon Hujan yang aneh indonesia unik IT jadul jav java jepang jepang unik jual septic tank kamus bencong kamus waria kanibal karya unik keajaiban Tuhan keanehan dunia keberadaan alien kelakuan pria kesehatan keunikan alam keunikan hewan keunikan manusia kiamat kiamat 2012 koleksi foto tasya djerli komputer kota terunik kota unik kreatif kucing berdoa kuliner lab Algoritma laptop jadul lirik lagu lorong waktu luar biasa luna maya maho makanan makanan aneh makanan unik manusia hebat manusia liliput manusia raksasa manusia unik maria ozawa materi kuliah mengapa pesawat sukhoi jatuh? pramugari pesawat sukhoi mengerikan Mesin waktu mey meydiana sari miss banten miss indonesia miss indonesia 2013 miss indonesia meydi misteri mistis motivasi nekat payudara penampakan alien Penemuan pengetahuan umum penghargaan nobel penghasilan penyakit aneh penyebab pesawat sukhoi jatuh perwakilan banten pesawat sukhoi pesawat sukhoi jatuh pohon aneh pria maho ramalan dunia ramalan kiamat renungan reseller rin sakuragi rohani rumah unik sejarah sejarah windows selebritis septic tank septic tank biological septic tank fiberglas septic tank modern septic tank murah septictank bio seputar hantu seram sora aoi spiteng fiber spiteng fibreglass tahukah anda tangki septic tank tato 3D teknologi terbaru tikus jadi ayam tips and trik blog tips kesehatan tips unik tumbuhan unik tutorial facebook unik unik-unik video porno waria windows 8 wisata kuliner

TaTTiTTuT Blog Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger